با نهال گردو و انواع آن آشنا شوید

نهال گردوی هارتلی

گردو جزو خشکبارهای پرطرفدار در ایران است؛ که معمولا در مناطق سردسیر کاشت و برداشت می­‌شود. هر چند در سال های اخیر کشور های مختلفی دست به کاشت این محصول زده­‌اند با این حال هنوز ایران سهم بزرگی از گردوی جهان را به خود اختصاص داده است؛ ازطرفی گردوی ایرانی در خارج از مرزهای ایران طرفداران خود را دارد به همین دلیل صادرات آن نیز سود زیادی نصیب صاحبان باغ­های گردو می­‌کند.

همین مزایا باعث شده افراد زیادی به فکر احداث باغ گردو بیافتند و بهترین راه برای این کار کاشت نهال گردوی سالم است. در ادامه با نحوه‌ی کاشت گردو و انواع نهال گردو بیشتر آشنا خواهید شد.

انواع نهال گردو کدام‌اند و چه ویژگی‌هایی دارند؟

در سراسر جهان نهال­‌های گردوی مختلفی وجود دارند که بسته به نوع خاک و آب­‌و­هوای آن منطقه متفاوت هستند. از طرفی در آمریکا و بعضی مناطق اروپای شرقی نیز با اصلاح نژاد و پیوندهای مختلف نهال­‌های جدید متناسب با مناطق خود ایجاد کرده‌اند که مقاومت بالایی در برابر سرما و بیماری­ها دارند؛ اما مهم‌­ترین انواع نهال در ایران عبارت‌اند از:

  • نهال گردو خوشه­ای: درخت این نوع گردو کوتاه است و در هر خوشه ۱۰ الی ۲۵ گردو دارد و ازنظر تجاری برای کشاورز باصرفه‌تر است. این نوع نهال برای مناطقی که دوره­‌های سرمای طولانی دارند کاربرد زیادی دارد. نهال خوشه‌­ای بعد از یک الی دو سال قابلیت برداشت خواهد داشت. میوه‌­ی آن کوچک است و مغز آن چربی بالایی دارد.
  • نهال گردو پدرو: این نهال برای مناطق سرد با تابستان‌های خنک مناسب است و زودتر از دیگر نهال­‌ها میوه می­‌دهد. این نهال در مناطق غربی کشور بهترین رشد خود را دارد و هر ۲۰ روز یک‌بار نیاز به آبیاری دارد. از درخت گردو پدرو برای گرده زایی نیز استفاده می­‌شود.
  • نهال گردو چندلر: این نهال گردو جزو نهال­های ساخته‌شده در آزمایشگاه است که کیفیت بالا و مغز خوش‌طعمی دارد. مقاومت بالا به سرما و بیماری‌ها، بازده خوب و کوتاه پایه بودن آن باعث شده به یکی از نهال­‌های محبوب کشاورزان تبدیل شود.
  • نهال گردو هارتلی: این نهال نیز در آزمایشگاه‌های آمریکا ساخته‌شده و مانند نهال چندلر به سرما مقاوم است اما دوره­‌ی بازدهی طولانی‌­تری دارد و به برخی باکتری­ها و بیماری­‌ها حساس است.
  • نهال گردوی فرانکت: هرچند این نهال به بیماری­‌ها حساسیت دارد اما مراقب درست از آن می‌­تواند بازدهی خوبی از این درخت حاصل کند. این نهال فرانسوی بیشتر در غرب آمریکا مثل کالیفرنیا کشت می­‌شود.
  • نهال گردو فرنور: این نهال فرانسوی است و مقاومت زیادی در برابر سرما و بیماری­‌ها دارد و به دلیل پوست نازک و مغز شفافش در اروپا و آمریکا طرفداران زیادی دارد. مرحله‌­ی گل­‌دهی این نهال اواسط بهار است.
  • نهال‌های مناطق کوهستانی ایران: نهال‌های قزوینی، تویسرکانی و کرمانی جزو نهال‌هایی هستند که درخت آن‌ها بسیار بلند است و گاهی به ۳۰ متر هم می­‌رسد. درختان گردو­ی ایرانی درصورتی‌که نور مناسب دریافت کنند، میوه­‌ی زیادی خواهند داد.

درصورتی‌که برای باغ خود به دنبال نهال هستید می­توانید در قسمت فروشگاه سایت ما نهال موردنیاز خود را خریداری کنید و اگر سؤالی در این مورد داشتید با ما تماس بگیرید.

روش‌های کاشت گردو

برای کاشت گردو در باغ خود می­توانید از دو راه زیر اقدام کنید:

  1. کاشت دانه: برای کاشت دانه­‌ی گردو باید پس از جدا کردن پوسته‌ی سبزرنگ، گردوها را درون یک کیسه گذاشته و به مدت سه ماه در یخچال سپس آن‌ها را به مدت دو هفته در آب گذارید حالا گردوها آماده­‌ی جوانه‌زنی هستند پس محل کشت انتخابی را از دیگر گیاهان پاک‌کنید و مطمئن شوید خاک شما برای کاشت گردو مناسب است سپس گردوها را در عمق ۷ الی ۱۲ سانتی بکارید. (می‌­توانید در هر حفره چند دانه بکارید) با آبیاری مناسب و منظم اجازه دهید نهال کم‌کم رشد کند سپس آن را به یک گلدان منتقل کرده و از آن مراقبت کنید. پس‌ازاین که نهال‌ها رشد کردند سالم‌ترین آن‌ها را در خاک بکارید اما اگر گذراندن مراحل کاشت دانه برای شما سخت است می­‌توانید مستقیماً از نهالستان­‌های معتبر نهال باریشه یا بدون ریشه تهیه کنید.
  2. کاشت نهال: برای داشتن یک باغ گردو کاشت نهال راهی آسان‌تر نسبت به کاشت دانه است. شما با خرید نهال سالم از نهالستان­‌ها و کاشت آن در زمین مناسب و رعایت تمام نکات نگهداری آن می‌­توانید سالانه چندین کیلو گردو برداشت کنید.

۵ نکته‌­ی مهم در مورد کاشت نهال گردو

  1. بهترین زمان کاشت نهال در بهار قبل از رسیدن گرماست، نهال‌ها در خاک نه‌چندان عمیق به فاصله­‌ی ۳ الی ۵ متر از یکدیگر بکارید در این صورت هم می­‌توانید بیش­ترین برداشت گردو را داشته باشید هم اگر بخواهید از چوب آن استفاده کنید.
  2. گردو یک گیاه سرمادوست است و در زمستان موقع خواب زمستانه تا سرمای-۱۱ را نیز تحمل می­کند اما در فصل بهار زمانی که رشد آن شروع می­‌شود نباید دما کمتر از -۲ باشد وگرنه خسارات جدی به آن وارد می‌­شود. رطوبت نیز نقش مهمی در رشد مغز گردو دارد.
  3. آبدهی نهال نقش زیادی در رشد آن دارد؛ نهال باید به‌طور هفتگی یا دو بار در هفته آب‌داده شود اما پس‌ازاین که تبدیل به درخت شد تنها در فصل‌های گرم یا زمانی که خاک کاملاً خشک باشد یک تا سه بار در ماه نیاز به آبدهی دارد اما به مقدار زیاد.
  4. برای کود دهی به درخت گردو بهتر است از نوع خاک و میزان مواد مغذی در آن اطلاع کسب کنید بااین‌حال کودی که از ازت، فسفات و پتاس تشکیل‌شده باشد درزمانی که نهال تبدیل به درخت شده برای او ضروری ست اما باید با دقت این کار را انجام دهید تا باعث رشد علف‌های هرز نشوید.
  5. آفات درخت گردو بیشتر جانواران مغز خوار مثل کلاغ یا سنجاب هستند که در باغات ایران کمتر آسیب‌رسانی می­‌کنند؛ اما آفاتی مثل کرم سیب یا شب‌پره خزان ممکن است آسیب جدی به درختان یا خاک وارد کنند که باید با سم­های مناسب دفع شوند، برای انجام این کار حتماً با یک متخصص کشاورزی مشورت کنید.

چگونه می­توان نهال گردو تهیه کرد؟

پس‌ازاین که محل باغ خود را مشخص کرده (دقت کنید که بهتر است درشیب‌ها و تپه­ها نباشد)­­، خاک آن را زه­کشی کرده و حفره­های کاشت را تعیین کردید، باغ شما برای کاشت نهال گردو آماده است البته اطلاعات در مورد خاک را، هم می­توانید از طریق آزمایشگاه هم پرسیدن از محلی­ها و کشاورزان قدیمی به دست آورید. پس‌ازآن با تهیه نهال مناسب با منطقه و خاک شما ­از طریق تولیدی نهالستان شتاک اقدام به کاشت آن‌ها کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی