قارچ کش کاپتان و موارد استفاده

پیچیدگی برگ هلو

چرا قارچکش کاپتان در اواخر فصل رشد هم توصیه می شود؟

قارچ­کش کاپتان (Captan) در بازار با نام تجاری ارتوساید Orthocide (WP50%) و یا نام های تجاری دیگری هم وجود دارد. این قارچ کش دارای خواص پیشگیری و معالجه کننده است. کاپتان یکی از قارچ‌کش‌های پرکاربرد حفاظتی به صورت پودر قابل اختلاط با آب و با طیف اثر گسترده است که برای کنترل بسیاری از بیماری‌های قارچی درختان میوه، گیاهان زراعی و سبزیجات قابل کاربرد می‌باشد.

کاپتان یکی از بهترین و موثرترین قارچ کش هایی است که تاکنون ساخته شده است. برای مبارزه با بیماری های گیاهی متنوع و زیادی به کار می‌رود. به همین خاطر لقب قارچ کش معجزه آسا (Miracle Fungicide)  را با آن هم داده اند. کاپتان برای پیشگیری و مهار برخی بیماری قارچی مهم و خطرناک در باغات پس از ریزش برگ ها (اوخر فصل رشد) هم توصیه می شود (طالبی جهرمی، ۱۳۹۱).

اما علت توصیه کاپتان در اواخر فصل رشد چیه؟

علت های زیادی برای مصرف کاپتان در اواخر فصل رشد و پس از ریزش برگ ها وجود دارد که از جمله آن ها:

علت اول:

رشد بیمارگرهای قارچی در دو مرحله یا دو فاز است؛ ابتدا اوایل بهار اندام های قارچی شروع به جوانی زنی و رشد اولیه می کنند. فاز دوم رشد و تکمیل اندام هاي قارچی روي برگ ها، تابستان و پاییز پس از برداشت میوه و یا آخر فصل رشد است. جهت نابودی فاز دوم رشد قارچ در فاصله بین ریزش برگ تا تورم جوانه ها سمپاشی با کاپتان توصیه می شود.

علت دوم:

بیمارگرهای قارچی بیشترین رشد را در زمان های سرد و مرطوب دارند. فصل پاییز که تغییرات آب وهوایی به سمت سرد شدن و مطلوب رشد اندام های تکثیری قارچ ها می باشد؛ زمان مهمی برای پیشگیری از این عوامل مخرب به شمار می آید. در مناطق گرمسیر روند رشد این بیماری ها پایین تر است. سرما را می توان یکی از نیاز های اساسی و عامل مهمی در گسترش بیماری و ذخیره سازی آن برای سال بعد به شمار آورد.

علت سوم:

زمستان گذرانی عامل این دسته از بیماري های قارچی معمولاً به صورت اسپور (کنیدیوم یا کنیدیوفور) روي یا زیر پوسته جوانه ها و یا شاخه ها است. با شروع بهار و رسیدن به حرارت۱۰  درجه سانتی گراد محیط، اندام های قارچ بیمارگر شروع به تندش یا جوانه زنی نموده و عفونت زایی خود را شروع می کند. بنابراین سم پاشی با کاپتان در آخر فصل رشد جهت کنترل مرحله زمستان گذرانی قارچ در فاصله بین ریزش برگ تا تورم جوانه ها نیز توصیه می شود.

علت چهارم:

بیماری های لکه برگی قارچی در پاییز و زمستان به دلیل بارش باران و فراهم شدن رطوبت در هوای سرد طولانی به عنوان یکی دیگر از نیازهای اساسی در تکثیر و رشد قارچ، گسترش می یابند. در زمان باران های پاییزی بیماری به شدت اوج گرفته و سلول های آلوده رشد بیشتری می کنند و به بافت درخت آسیب جدی وارد می کنند. بنابراین سم پاشی با کاپتان در فصل پاییز یا آخر فصل رشد در فاصله بین ریزش برگ تا تورم جوانه ها توصیه می شود.

علت پنجم:

كاپتان يك قارچ كش تماسي است و ورود آن به داخل بافت گياه تازه سبز در هوای گرم تابستان باعث گياهسوزي شديد، ریزش برگ و میوه می شود. بنابراين حتی به دنبال اختلاط با روغن‌ها و كودهاي مايع و یا پخش کننده های سطحی با این قارچکش هم نباشید؛ زیرا باعث تسهيل در نفوذ قارچ­کش شده و ايجاد شوك و گياهسوزي شديد مي‌نمايد. اما در آخر فصل رويشي و هوای سرد، لايه كوتيكول تشكيل شده روي اپيدرم بافت سبز بسيار ضخیم و خشبی است؛ در نتیجه این عوارض را برای درخت بجای نمی گذارد و سم پاشی در فصل پاییز یا آخر فصل رشد در فاصله بین ریزش برگ تا تورم جوانه ها توصیه می شود.

علت ششم:

چنانچه به موقع نسبت به مهار این نوع بیماری ها اقدامی صورت نگیرد؛ آلودگی رشد سریع پیدا کرده و به درختان دیگر نیز منتقل می شود. در نتیجه بیماری به حالت طغیانی در می آید و به درخت شدیداً آسیب وارد می کند. در اثر بیماری، مقاومت درخت در برابر سرمای زمستان هم به شدت کاهش پیدا می کند.

اگر در آخر فصل رشد کاپتان استفاده نکنید؛ با چه اتفاقی همراه است؟

به سبب بارندگی ها و افزایش رطوبت هوا در اوایل فصل بعد، امکان توسعه و طغیان این دسته از بیماری های قارچی در باغ ها به شدت فراهم می شود و به دنبال آن درختان ضعیف و کمیت و کیفیت محصول هم بطور چشم گیری کاهش پیدا می کند.

موارد مصرف قارچکش کاپتان:

  • ضدعفونی بذر
  • سمپاشی اندام های هوایی برای مهار عوامل قارچی مختلف
  • ضدعفونی بذر داخل جعبه های مخصوص کاشت
  • سم­پاشی بعد از ریزش برگ ها در اواخر فصل رشد
  • ضدعفونی خاک قبل از کاشت
  • ضدعفونی قطعات سیب زمینی

نکته! برای مصرف این قارچکش حتماً باید قبل از بوجود آمدن علائم بیماری آن را بکار برد.

  • در سمپاشی تابستانه بهمراه روغن های سمپاشی باعث سوزندگی و خسارت به برگ ها و میوه ها می‌شود.
  • کاپتان با اکثر حشره‌کش‌ها و قارچ‌كش‌ها قابليت اختلاط دارد. اما از آنجايي که در pH بالاتر از ۷ ناپايدار مي‌باشد، نبايد با محلول‌هاي قليايي مخلوط شود. همچنين قابل اختلاط با روغن‌ها نبوده و قبل يا بعد از کاربرد روغن‌ها نبايد به کار رود، زيرا موجب گياه‌سوزي مي‌شود.
  • این قارچ کش را می توان روی بادام، سیب، زردآلو، گیلاس، انگور، شلیل، هلو، گیاهان زینتی، گلابی، گوجه، توت فرنگی، گوجه فرنگی و بر علیه بیماری های مختلف قارچی می توان مصرف نمود. از این ترکیب برای ضدعفونی بذر نیز می‌توان استفاده کرد.

بیشترین کاربرد آن برای کنترل بیماری‌های درختان میوه دانه دار مانند سیب و هسته دارها می‌باشد.

در مورد بیماری‌های قارچی از جمله موارد زیر کاربرد دارد:

  • لکه سیاه یا اسکب سیب
  • آنتراکنوز درختان میوه دانه دار
  • لکه غربالی درختان میوه
  • سفیدک درونی انگور
  • پیچیدگی (لب شتری) برگ هلو
  • پوسیدگی قهوه ای درختان میوه هسته دار
  • پوسیدگی قهوه ای میوه مرکبات
  • پوسیدگی سیاه درختان انگور
  • بلایت دیررس سیب زمینی و گوجه فرنگی
  • بلایت آلترناریایی
  • لکه برگی هویج
  • سفیدک درونی و آنتراکنوز کدوئیان
  • یماری‌های لکه برگی گیاهان زینتی
  • آنتراکنوز و لکه برگی گوجه فرنگی
  • بیماری‌های برگی چمن و بیماری های ناشی از قارچ Botrytis

این قارچکش همچنین جهت ضدعفونی بذور و ریشه گیاهان علیه قارچ‌های پیتیوم، فوما، ریزوکتنیا و … روی گیاهان زینتی، صیفی، سبزی، گیاهان دانه روغنی و سایر گیاهان زراعی استفاده می‌شود.

موارد قابل احتیاط برای مصرف قارچ کش کاپتان:

  • رعایت دوره کارنس: فاصله آخرین سمپاشی تا برداشت محصول ۱۰ روز است.
  • کاپتان به جز سفیدک‌ های سطحی و زنگ ها سایر بیماری های قارچی را کنترل می‌کند.
  • به محض پیدا شدن اولین آثار بیماری، سم پاشی انجام شود و به فاصله ۱۰ روز، دو الی سه بار تکرار شود.

نحوه مصرف :

کاپتان نوبت اول تکراردر صورت شدت بیماری تکرار تکرار
لکه سیاه سیب در زمان تورم جوانه های گل پس از ریزش گل برگ ها ۱۰ روز پس تز نوبت دوم پس از ریزش برگ
آخر فصل رشد
لب شتری هلو در زمان تورم جوانه های گل پس از ریزش گل برگ ها ۱۰ روز پس از نوبت دوم پس از ریزش برگ
آخر فصل رشد
غربالی درختان میوه
هسته داران
در زمان تورم جوانه های گل پس از ریزش گل برگ ها ۱۴ روز پس از نوبت دوم پس از ریزش برگ
آخر فصل رشد
مومیایی درختان میوه
هسته داران
قبل از تورم جوانه های پس از ریزش گل برگ ها ۱۰ روز پس از نوبت دوم
در صورت شدت بیماری
پس از ریزش برگ
آخر فصل رشد
سفیدک داخلی انگور قبل از گل دهی پس از گل دهی ۱۰ روز بعد در صورت
ادامه روند آلودگی
پس از ریزش برگ
آخر فصل رشد
لکه برگی آلتر ناریایی
پسته
به محض بروز نشانه های بیماری به محض بروز نشانه های بیماری به محض بروز نشانه های بیماری پس از ریزش برگ
آخر فصل رشد
دوز مصرفی موارد توصیه شده جدول بالا : ۳ در هزار به صورت محلول پاشی بر روی اندام های هوایی

ضدعفوني بذر (حبوبات): به نسبت ۲ در هزار استفاده شود.

توجه: در روش مخلوط کردن با خاک ابتدا قارچ کش را روی بستر بریزید یا با خاک مخلوط کنید و سپس آبیاری نمایید. در صورتی که بذر می کارید بهتر است که با استفاده از کاپتان آلودگی احتمالی در آینده را کاهش دهید و بعد از مخلوط کردن کاپتان با بذر، بذر ها را بکارید.

زمان استفاده از قارچ کش کاپتان:

در اوایل صبح یا عصرها که روزنه‌های برگ‌ها باز هستند و دمای هوا خنک تر است بهترین زمان برای سمپاشی می باشد. از سم پاشی در هوای بادی و بارانی که امکان هدر رفت و عدم پوشش مناسب و نیز شستشوی سم وجود دارد اکیداً خودداری شود.

باغدار عزیز؛

هر سوال و مشکلی در زمینه باغداری داشتین میتونین به شماره واتساپ ما ۵۵۷۵۲۰۱-۰۹۰۲ ارسال کنین و یا زیر همین پست از ما بپرسین تا مجموعه شتاک در حل اون به شما کمک کنه.

همچنین میتونین برای اطلاعات تکمیلی، سفارش سم کاپتان و یا سموم مشابه، دریافت برنامه غذایی اختصاصی محصولات، سفارش انواع کودهای پودری و مایع با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی