شانکر باکتریایی و قارچی درختان میوه

شانکر

شانکر باکتریایی درختان میوه و روش های مبارزه با آن

چرا باید از بیماری شانکر در درختان میوه ترسید؟

بروز بعضی از بیماری‌ های گیاهی رابطه مستقیم با عمر درخت دارد؛ به عبارت ساده ‌تر بروز این بیماری‌ ها باعث کاهش عمر مفید درختان می‌ شود که بیماری شانکر باکتریایی درختان میوه یکی از این بیماری ‌ها است.

بیماری شانکر یکی از مخرب ‌ترین و آسیب رسان ترین بیماری در درختان میوه به شمار می‌آید. چنانچه نسبت به مبارزه بیماری شانکر به موقع اقدام نشود و قسمت‌ های آسیب دیده از این بیماری به موقع ترمیم نشود؛ در کوتاه مدت درخت از بین خواهد رفت، به همین دلیل باید از بیماری شانکر ترسید و هر چه سریع تر نسبت به مبارزه و ترمیم بافت ‌های آسیب دیده اقدام جدی نمود.

به این بیماری، شانکر سیتوسپورای = شانکر لوکوستومایی = شانکر نکتریایی = دارخور = فیتیله نارنجی هم گفته می شود.

عامل بیماری شانکر باکتریایی به چه گیاهانی حمله می کند؟

این بیماری دارای میزبان های مختلفی از جمله گردو، گیلاس، زردآلو، هلو، شلیل، آلو، سیب، چنار، تبریزی می ‌باشد.

آیا بیماری شانکر درختان میوه درمان قطعی هم دارد؟

بعضی از کارشناسان بر این باورند که بیماری شانکر باکتریایی درختان میوه درمان قطعی ندارد. ولی قابل ذکر است که قبلا درمانی برای بیماری شانکر وجود نداشت اما در حال حاضر و با توجه به پیشرفت ‌های حاصل شده در تولید نهاده‌ های کشاورزی مانند کود و سم ‌ها، تا حدود قابل توجهی می توان بیماری شانکر درختان میوه را درمان نمود؛ چرا که بزرگ‌ ترین معضل و نارسایی در روش‌های سنتی مبارزه با شانکر در گذشته، عدم توانایی از بین بردن عوامل بیماری ‌زا در بافت ‌های عمیق و داخلی بود که در حال حاضر این امکان وجود دارد و تمامی عوامل بیماری زای دخیل در بیماری شانکر در تمامی سطوح قابل از بین بردن بوده و بافت ‌های آسیب دیده هم قابل ترمیم می باشند.

علائم بیماری شانکر سیتوسپورایی درختان میوه هسته دار

علائم بیماری گیاهی شانکر روی سرشاخه ها، شاخه های قطور و در روی تنه درخت دیده می شود. سرشاخه های مبتلا در حالی که پوست آنها کمی چروکیده شده، خشک می شوند. از شاخه های آلوده و جوانه ها شیره گیاهی یا صمغ به بیرون تراوش شده و سرانجام این قسمت ها نیز می خشکند. در ابتدا پوست قسمت های آلوده کمی تیره تر و فرورفته تر شده و به تدریج اندازه آن بزرگتر و تبدیل به شکاف های عمیق می شود. در اطراف محل پیدایش شانکر معمولاً ترشحات صمغ بصورت تجمعی یا روی هم دیده می شود. ترشح صمغ در بعضی درختان مانند گیلاس کمتر از هلو است. در بعضی مواقع این بیماری موجب مرگ آنی درخت زردآلو می شود. شانکر ایجاد شده و ترشح صمغ در این بیماری شبیه علائم بیماری شانکر باکتریایی درختان هسته دار بوده و معمولاً این دو بیماری که در مناطق مرطوب و پر باران شیوع دارند با هم اشتباه می شوند.

علایم بیماری شانکر؛ ترشحات صمغ بصورت تجمعی یا روی هم
علائم بیماری شانکر: ترشحات صمغ بصورت تجمعی یا روی هم

تفاوت های بیماری شانکر باکتریایی و قارچی درختان میوه

بیماری شانکر درختان میوه با عامل های قارچی و باکتریایی در جنبه های مختلف از جمله علایم و خسارت بیماری، ایجاد شکاف ها یا زخم های سطحی تا عمیق در اندام های هوایی درخت، خروج صمغ در محل های زخم و همینطور نحوه مدیریت آن ها دارای شباهت های بسیار زیادی می باشند؛ اما بطور کلی در برخی عوامل به شرح زیر دارای تفاوت های جزئی می باشند:

  1. عوامل ایجاد کننده هر دو نوع شانکر به لحاظ میکروبی (باکتری یا قارچ عامل بیماری) با هم متفاوت می باشند.
  2. نفوذ عامل بیماری شانکر قارچی بیشتر به روش غیر مستقیم و از طریق زخم های حاصله از هرس، صدمات مکانیکی، آفتاب سوختگی و … صورت می گیرد؛ در حالی که نفوذ عامل باکتریایی علاوه بر روش های غیر مستقیم، از روش های مستقیم و طبیعی مانند روزنه ها و جوانه های سالم هم صورت می گیرد.
  3. به طور معمول در بخش مرکزی شانکرهای قارچی، اندام‌ های تولید مثل قارچ در مرحله غیرجنسی ( پیکنید و پریتس‌ های قارچ بیمارگر) به شکل جوش‌ های کوچک و سیاه‌ رنگ تا نارنجی نمایان می‌گردند؛ در حالی که شانکر با عامل باکتریایی فاقد این علایم می باشد و در صورت برداشتن پوست محل شانکر باکتریایی، رگه های قهوه ای در بافت زیر پوست شانکر که نشانه پیشروی باکتری است دیده می شود.
  4. با برداشتن پوست در زیر محل شانکر با عامل باکتریایی و توسعه بیماری بوی ترشگیدگی از محل بافت آلوده به شدت استشمام می گردد؛ در حالی که بافت بیمار محل شانکر با عامل قارچی فاقد این بوی ترشیدگی می باشد.
شانکر باکتریایی و قارچی
شانکر باکتریایی عکس سمت راست و شانکر قارچی عکس سمت چپ

خسارت بیماری شانکر درختان میوه

بیماری شانکر اغلب روی درختان تحت استرس خشکی، سرمازدگی، هرس شدید و بدون برنامه یا کمبود عناصر غذائی، شرایط نامناسب خاک، حظور آفات و بیماری های گیاهی دیگر ایجاد می گردد. شیوع و خسارت بالای بیماری شانکر در سال هایی که بارندگی بهاره زیاد است بیشتر دیده می شود. بیماری شانکر به دلیل آسیب مستقیم به ساختار درختان و نهال‌ های تازه کاشته شده باعث افت شدید عمر مفید یک درخت در باغات می شود؛ در نهایت عملکرد اقتصادی باغ را بطور قابل توجهی کاهش می دهد.

خسارت بیماری شانکر سیتوسپورایی

مهمترین عوامل موثر در شیوع بیماری شانکر باکتریایی درختان میوه

  • رطوبت بالا
  • کوددهی نامناسب
  • حضور یا سابقه عامل بیماری ‌زا در باغ

از علل اصلی در ایجاد و توسعه بیماری شانکر در درختان میوه هستند. کوددهی نامناسب به مراتب نقش بیشتری در ایجاد و توسعه بیماری شانکر را دارد؛ چرا که عملاً امکان کنترل کامل شرایط محیطی و میزان رطوبت محیط در کشت‌ های باغی وجود ندارد و کنترل همه عوامل موثر در افزایش میزان رطوبت محیط اطراف درخت مخصوصاً محدوده سایه انداز سخت است ولی می‌توان با کوددهی به موقع و مناسب با احتیاجات نهال و درخت با رعایت اصول آبیاری و حذف علف‌ های هرز و پوشش‌ های اضافی سبز در محدوده سایه انداز درخت از بروز بیماری شانکر پیشگیری نمود.

عامل شانکر قارچی درختان میوه

بیماری های شانکر قارچی درختان میوه توسط قارچ های نکتریا Necteria (شانکر نکتریایی) و  قارچ های سیتوسپورا  یا لوکوستوما Cytospora = Leocostma (شانکر سیتوسپورایی یا لوکوستومایی) ایجاد می شوند. گونه هایی از قارچCytospora  عامل بیماری شانکر دائمی درختان میوه هسته دار است؛ که مهم ترین آن ها عبارت اند از:  Cytospora persoonii, Cytospora leucostoma, Cytospora cincta

چرخه بیماری شانکر درختان میوه

اندام های قارچی در محل شانکر ها و در حاشیه بافت های سالم و بیمار و جوانه های آلوده زمستان گذارنی می کنند. در بهار که هوا مرطوب می شود قارچ ها از این بافت ها شروع به رشد می کنند و توسط باران پخش می شوند. سپس از طریق شکاف ها و منافذ غیر طبیعی ایجاد شده بر روی پوست تنه و سر شاخه ها وارد بافت های سالم می شود. در این زمان درختان در معرض سرمازدگی بسیار حساس به بیماری هستند؛ زیرا در اثر خسارت های ناشی از سرمازدگی از جمله ایجاد ترک ها و منافذ زمینه را برای ورود قارچ عامل بیماری فراهم می سازد. چرخه بیماری در فصولی از سال که هوا خنک و توام با باران شدید باشد چندین بار تکرار می شود و شدت بیماری نیز چند برابر خواهد شد. در زمان آلودگی به بیماری، جوانه های جدید که در محل زخم و آلودگی رشد می کنند، خود آن ها هم دچار آلودگی می شوند.

بیماری شانکر در چه شرایط و مناطقی متوقف می شود؟

دمای مناسب برای رشد اغلب گونه های قارچی عامل بیماری شانکر باکتریایی در ایران ۲۳ تا ۲۷ درجه سلسیوس ذکر شده است و اغلب گونه ها در ۳۵ درجه سلسیوس رشدشان متوقف می شود. با اینحال گونه های قارچ عامل بیماری بیشتر در مناطق سردسیری شیوع دارند و در مناطق گرمسیری رشد و فعالیت قارچ به مرحله خسارت و بیماری زایی اقتصادی نخواهد رسید.

راه های انتشار بیماری شانکر درختان میوه

موضوعی که خیلی نگران کننده هست؛ قارچ عامل بیماری به طور زنده در تمام طول سال از جمله در شرایط آب و هوایی زیر صفر نیز روی تنه و شاخه درختان فعال و آماده خسارت می باشد.

  1. اسپورهای قارچ سیتوسپورا توسط قطرات باران پس از برخورد با کانون های آلوده به سرعت به طرف درختان سالم دیگر پخش می شوند.
  2. اندام های قارچی توسط ابزارهای هرس از درختان آلوده به درختان سالم منتقل می شوند.
  3. قارچ عامل بیماری به راحتی از محل زخم دم میوه ها، دمبرگ ها یا ریزش برگ ها سرایت می کند.
  4. محل های هرس، محل قطع و برش شاخه ها و تنه های قطور درختان، محل آفتاب سوختگی های روی شاخه ها، ترک های ناشی از سرمای زمستان در درختان سالم باعث ورد عامل بیماری به درخت می شوند.
  5. تغذیه حشرات، صدمات مکانیکی، استفاده از ماشین آلات و ادوات کشاورزی در باغ در پوست تنه و شاخه شکاف هایی برای ورود عامل بیماری ایجاد می نمایند.
  6. عامل بیماری شانکر باکتریایی از محل انشعابات شاخه ها هم وارد شده و در نهایت آلودگی را به عمل می آورد.
ورود عامل بیماری شانکر از محل انشعابات شاخه ها
ورود عامل بیماری شانکر از محل انشعابات شاخه ها

راه های پیشگیری و کنترل بیماری شانکر سیتوسپورایی درختان میوه

این بیماری به قدری خطرناک و جدی هست که کنترل آن با یک روش تقریباً غیر ممکن است. مدیریت بیماری شانکر باکتریایی بصورت همه جانبه و بر مبنای تغذیه، آبیاری، سایر عملیات باغبانی و مبارزه شیمیایی میسر خواهد شد. هر اقدامی که بتواند از تضعیف و زخمی شدن درختان جلوگیری کند در پیشگیری از بیماری نیز موثر است.

چرا کنترل بیماری شانکر باکتریایی با روش های شیمیایی سخت است؟

  1. بیمارگر به صورت گسترده در داخل بافت پوست میزبان نفوذ می کند. بنابراین بیماری به طور مؤثر از طریق تیمارهای شیمیایی کنترل نمی شود.
  2. دامنه میزبانی و انتشار بیماری شانکر آنقدری گسترده هست که باعث شده تا کنترل شیمیایی در غالب موارد موفقیت آمیز نباشد.

چطور با تغذیه و کوددهی از آلوده شدن درختان سالم به شانکر باکتریایی جلوگیری کنیم؟

تاثیر تغذیه گیاه بر تغییر الگوی رشد، ریخت شناسی، آناتومی گیاه و مخصوصاً ترکیبات شیمیایی گیاه، باعث افزایش یا کاهش مقاومت یا تحمل گیاه در برابر تنش خشکی و عوامل بیماری زا یا آفات می شود.

موفقیت کنترل بیماری با تغذیه و کوددهی به چه عواملی بستگی دارد؟

  • نوع عنصر غذایی یا نوع کودی که استفاده می شود.
  • وضعیت تغذیه ای گیاه
  • زمانی کوددهی
  • گونه گیاه
  • نوع عامل بیماری زا یا آفت

مکانیسم پیشگیری از بیماری با تغذیه چیست؟

  1. با افزایش مقاومت یا تحمل درخت به سبب تغییر در آناتومی بافت های گیاه؛ مانند ضخیم شدن اپیدرم سلول ها، افزایش در پدیده لیگنینی و سیلیسی یا خشبی شدن سلول ها
  2. با خصوصیات فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی مثل افزایش تولید مواد ممانعت و دفع کننده عوامل بیرونی مثل قارچ بیمارگر
  3. ایجاد مقاومت پایه ای و سلامت کلی درخت

کوددهی اصولی هر سه عامل را به درجات مختلف تحت تأثیر قرار می دهد. عدم تعادل یعنی کمبود یا ازدیاد مواد غذایی در خاک و گیاه باعث تنش در درخت و در نتیجه حساس شدن آن به این بیماری خواهد شد.

بهترین کودها برای پیشگیری بیماری شانکر باکتریایی درختان میوه

۱- کودهای حاوی عناصر غذایی پتاسیم

در بین عناصر غذایی پتاسیم و سیلیس به طور خاص مورد توجه قرار گرفته اند و استفاده متعادل از آنها منجر به کنترل موفق بیماری های گیاهی ناشی از قارچ ها و حتی ویروس ها و باکتری ها هم گردیده است.

کاربرد عنصر پتاسیم در طول فصل رشد:

  1. کمبود این عنصر در درخت را برطرف کرده و مقاومت گیاه را در برابر حمله قارچ ها، نماتد ها و حشرات بالا می برد. علاوه بر این باعث رشد بیشتر ریشه، بافت ها و شاخه های درخت می شود.
  2. پتاسیم باعث بهبود تحمل گیاه نسبت به تنش خشکی، شوری و سرما می شود. پتاسیم به نظر می رسد نقش مؤثری در غلبه بر تنش رطوبتی خاک دارد، همچنین نقش حیاتی در فتوسنتز، پروتئین سازی، کنترل تعادل یونی، تنظیم روزنه ها و استفاده از آب، فعال سازی آنزیم های گیاهی و فرآیند های بسیاری را دارد. پتاسیم علاوه بر این اثرات باعث افزایش کمیت و کیفیت محصول هم خواهد شد.

توصیه: بهترین منبع برای تامین پتاسیم مورد نیاز، استفاده از کود کامل پتاس بالا ۳۶-۱۲-۱۲ به میزان ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم در هکتار بصورت کود آبیاری و ۱ تا ۲ کیلو گرم در هزار بصورت محلول پاشی در دستور تغذیه ای درخت مطابق برنامه غذایی محصول قرار گیرد.

۲- کودهای حاوی عنصر غذایی کلسیم

در درختان آلوده عنصر غذایی کلسیم نقش اساسی در مقاومت گیاه در برابر عوامل بیمارگر ها را دارد. در شرایط خشکسالی، برای مدیریت صحیح این بیماری لازم است تغذیه درختان را به گونه ای برنامه ریزی نمود که نه تنها در راستای کاهش اثرات کم آبی و خشک سالی باشد و بیماری کنترل گردد؛ بلکه کمیت و کیفیت میوه تولیدی نیز افزایش یابد. در واقع کلسیم هم به عنوان یک پیامبر واسط و مهم در عملکرد تعداد زیادی از هورمون ها و فاکتور های محیطی از جمله تنش های زنده و غیر زنده در گیاهان نقش ایفا می کند (۱۰ و ۱۱).

توصیه: محلول پاشی کود نیترات کلسیم در مرحله فندقی شدن میوه ها و تکرار مصرف آن مطابق برنامه غذایی محصول موجب تامین نیاز های کلسیم و همچنین ازت در درخت می گردد. میزان و نحوه مصرف نیترات کلسیم: ۵۰ تا ۷۵ کیلوگرم در هکتار همراه با آب آبیاری (کود آبیاری) و ۱ تا ۲ کیلوگرم در هزار لیتر آب بصورت محلول پاشی اندام های هوایی در در ابتدای دوره رشد و پس از برداشت محصول توصیه می شود.

۳- کودهای حاوی عنصر غذایی سیلیسیم

عنصر سیلیس در بافت های اپیدرمی سلول های برگ، ریشه و ساقه به فرم ژل سیلیکا تجمع پیدا می کند. این لایه سلولزی – سیلیکونی اپیدرمی ضخیم، پایداری مکانیکی را ایجاد می کند. مقدار کافی این عنصر باعث خشبی شدن بافت ساقه، تنه و ریشه و بطور کلی تجمع عنصر سیلیس، سختی و استحکام بافتی ناشی از آن باعث عدم نفوذ عوامل بیرونی از جمله قارچ های بیمارگر به سلول های گیاه می شود.

مکانیسم القای مقاومت توسط سیلیس چیست؟

از آنجایی که سیلیسم زیرلایه کوتیکول گیاه رسوب می کند؛ به عنوان یک مانع فیزیکی از ورود میسلیوم (اندام رخنه قارچی) به درون سلول گیاهی ممانعت به عمل آورده و در نهایت فرایند آلودگی توسط قارچ نیز مختل می شود.

پس عنصر سیلیس با تقویت دیواره سلولی و لایه کوتیکولی باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر نفوذ عوامل بیمارگر متعدد می‌گردد.

توصیه: محلول پاشی کود سیلیکات پتاسیم در مرحله فندگی شدن میوه ها و تکرار آن در آخر فصل رشد توصیه می شود. سیلیکات پتاسیم علاوه بر عنصر سیلیس، عنصر غذایی پتاسیم مورد نیاز برای گیاه را هم فراهم می سازد. میزان و نحوه مصرف سیلیکات پتاسیم: ۱ تا ۲ لیتر در هزار لیتر آب بصورت محلول پاشی اندام های هوایی توصیه می شود.

توجه: برای سفارش و دریافت محصولات ۳۶-۱۲-۱۲، نیترات کلسیم و سیلیکات پتاسیم و یا دریافت برنامه غذایی محصول روی اسم محصول کلیک نمایید. برای حصول نتیجه بهتر، ابتدا جهت استفاده از عناصر غذایی و کودهای پیشنهادی ذکر شده از نتایج آزمون خاک و برگ به طور همزمان کمک بگیرید.

مديريت آب و نحوه آبیاری

همانطور که از ابتدا شرح داده شد؛ این بیماری در شرایط استرس و تنش بسیار راحت به درخت نفوذ می کند. در این راستا راهکارهای پیشگیری از به وجود آمدن تنش های ناشی از خشکی ارائه می گردد:

  1.  از کاشت ارقام حساس به تنش ناشی از خشکی اکیداً خودداری نمایید؛ ارقامی مانند سیب های گلاب، به خصوص گلاب اصفهان نیز به کم آبی شدیداً حساس هستند.
  2.  حفظ رطوبت و افزایش تخلخل خاک با اصلاح خاک و استفاده از مواد آلی مانند کودهای حیوانی که باعث نفوذ و توسعه بهتر ریشه ها به درون خاک خواهد شد.
  3. اقدام به کنترل علف های هرز پهن برگ و گندمیان در باغ که باعث کاهش رقابت بر سر آب و رطوبت می شوند.
  4.  اقدام به آبیاری در زمان مناسب و پیش از بروز علائم تنش ناشی از خشکی
  5. اگر خشکسالی تداوم داشته باشد آبیاری تا اواخر پاییز را همچنان بطور مرتب ادامه دهید؛ جهت اطمینان از اینکه ریشه ها با رطوبت کافی به خواب رفته باشند.
  6. حتی الامکان سیستم های آبیاری قطره ای برای آبیاری های سبک و با فواصل زمانی کمتر نصب نمایید؛ چرا که بروز و توسعه ی بیماری در این نوع آبیاری بسیار کمتر از آبیاری سنگین و با فاصله زمانی بیشتر یا آبیاری غرقابی خواهد بود.
مدیریت آبیاری (نصب سیستم قطره ای) در مبارزه با بیماری شانکر درختان میوه

حسن توجه به راهکار تغذیه در مدیریت بیماری ها چیست؟

اجرای دقیق این روش، علاوه بر اینکه بیماری را به طور موفقیت آمیزی کنترل می نماید؛ از طرفی دیگر نقش اساسی در کمیت و کیفیت محصول و همچنین مدیریت آب نیز در پی خواهد داشت.

باغداران عزیز؛ هرس در برابر بیماری شانکر درختان میوه دو طرفه عمل می کند؛

از یک طرف به عنوان یکی از روش های مبارزه با بیماری شانکر و حذف اندام های آلوده در جهت کاهش بیماری عمل میکند.

از طرف دیگر در صورت هرس در زمان نامناسب با ایجاد زخم در تنه و سر شاخه ها، باعث مبتلا شدن و افزایش بیماری میشود.

اهمیت هرس در کنترل بیماری مخرب شانکر باکتریایی درختان میوه

انجام هرس برای تولید محصول بیشتر و مرغوب تر همیشه ضروری و مهم می باشد؛ اما به منظور مبارزه با بیماری شانکر باکتریایی درختان میوه عملیات هرس شاخه ها باید در اواخر زمستان که تراکم بیمارگر در سطح پایین می باشد و در زمانیکه بارندگی و سمپاشی هم نیست صورت گیرد. بنا بر دلایل زیر روش و زمان مناسب هرس برای مدیریت شانکر قارچی درختان میوه باید بطور دقیق و جدی مد نظر قرار گیرد:

  1. درخت در زمان خواب فاقد سیستم دفاعی است.
  2. زخم های ناشی از هرس در اواخر پاییز و در زمستان مسیری برای نفوذ قارچ را فراهم می کنند.
  3. وجود سلول های آسیب دیده که غذای مورد نیاز برای جوانه زنی و رشد قارچ را فراهم می نمایند.
  4. فعال نبودن سیستم دفاعی در موقع خواب باعث می شود که درختان آسیب پذیرتر باشند.

رعایت نکات زیر در انجام هرس جهت مدیریت بیماری قارچی شانکر باکتریایی الزامیست:

  • هرس به عنوان یک ابزار عملی در مدیریت انواع شانکرها تا حدامکان بایستی در مکان های آلوده با تاخیر و در زمانی که بارندگی نیست، انجام شود.
  • برش های افقی ایجاد نکنید؛ چون که برش افقی نسبت به عمودی و اریب رطوبت را بیشتر نگه میدارد و اسپورهای قارچی قادر به جوانه زنی سریع و ایجاد آلودگی هستند.
  • محل های هرس شده را با قارچکش ضدعفونی نمایید.

مبارزه شیمیایی با بیماری شانکر درختان میوه

چطور یک مبارزه شیمیایی موفق برای مبارزه با شانکر را ایجاد نماییم؟

  • سم پاشی های چهارگانه یا دوره ای با بردوفیکس را به شرح زیر اجرا نمایید:
  1. سم پاشی با بردوفیکس ١۰ در هزار پس از ریزش ٧۰ درصد برگ ها در پاییز
  2. سم پاشی با بردوفیکس ١۰ در هزار پس از عملیات هرس یا قبل از تورم جوانه ها
  3. سم پاشی با بردوفیکس ۵ در هزار بعد از ریزش گلبرگ ها
  4. سم پاشی با بردوفیکس ۵ در هزار بعد از تشکیل میوه

اگر آلودگی شانکر باکتریایی باکتریایی ادامه داشت چه اقداماتی دیگر لازم است؟

قبل از هر چیز نسیت به محول پاشی کودهای دوره ای توصیه شده اقدام نمایید.

سپس اقدام به تکرار سم پاشی ها و توصیه های زیر نمایید:

  1. سم پاشی با قارچ کش بردو فیکس بعد از تشکیل میوه؛ در سه نوبت به فواصل ١۵ روزه
  2. تراشیدن دقیق شانکرهای موجود روی شاخه ها و تنه های درختان آلوده و پانسمان بافت سالم گیاه با بردوفیکس رقیق نشده
  3. هرس شاخه های آلوده، ١۰ تا ١۵ سانتی متر پایین تر از بافت آلوده و سوزاندن آنها و درصورت قطور بودن محل هرس ضدعفونی آن با بردوفیکس رقیق نشده

باغداران عزیز؛ در انتها روش های ترویجی و پیشگیری مدیریت شانکر باکتریایی درختان میوه در طول سال فراموش نشود:

  1. اقدام به کنترل آفات در زمان مناسب صورت گیرد؛ علی الخصوص کنه های تار عنکبوتی را قبل از اینکه باعث ایجاد زخم های عمیق و آسیب های شدید به برگ جهت ورود قارچ عامل شانکر و حتی بروز تنش خشکی شوند کنترل نمایید. جمعیت این آفات در آب و هوای گرم و خشک شدیداً افزایش پیدا می کند. جلوگیری از خسارت آفات از جمله سوسک های پوستخوار و چوبخوار
  2. هرس و سوزاندن شاخه های آلوده هرس شده خارج از محل باغ
  3. هرس پاجوش های آلوده و سوزاندن آنها خارج از محل باغ
  4. اقدامات بهداشتی مانند ضدعفونی تمام ادوات باغبانی
  5. ضدعفونی پایین تنۀ درخت بر پایه ترکیبات مسی (خمیر بردو) به عنوان سپر محافظ درختان در برابر آسیب های مختلف عمل می‌ کند و همچنین مانع شکاف و پوسته پوسته شدن سطح خارجی آن ها و ایجاد محل های نفوذ قارچ  عامل شانکر می شود:

با فرا رسیدن فصل سرما آوند های درختان از آبرسانی و تغذیه شاخ و برگ های درختان از جریان متوقف می شوند و به اصطلاح به خواب زمستانی می روند. بنابراین درختان در مقابل انقباظ و انبساط های دمایی هوا بین روز و شب و همچنین از دفع برخی حشرات و قارچ ها بی دفاع می مانند. ترکیب بردو به دلیل از بین بردن باکتری هایی که هسته اولیه بلورهای یخ Bacterial Ice Nucleation  را می سازند، خطر سرمازدگی را کم می‌کند.

در نتیجه ضدعفونی تنه درخت برای محافظت و پیشگیری از بیماری ‏های باکتریایی و قارچی و محافظت از درختان در مقابل ترک خوردگی تنه در اثر نوسانات دمایی از فواید رنگ کردن تنه درختان با ترکیبات مسی است. خمیر بردو را با قلمو به بافت سالم گیاه یا محل هرس مانند رنگ زده می شود. در صورت استفاده از این محصول دیگر نیازی به استفاده از چسب باغبانی و … نمی باشد.

ضد عفونی تنه درختان برای محافظت در مقابل آسیب های متعدد

طرز تهیه محلول بردو جهت ضدعفونی تنه درختان:

  1. كات كبود ۷۰ گرم،
  2. آهک زنده ۷۰  گرم،
  3. آب ۲۰  لیتر

نكته مهم در كاربرد مخلوط بردو اينست كه بايد بصورت تازه مورد استفاده قرار گيرد و مقدار مورد نیاز از این مخلوط با توجه به تعداد درختان تهیه گردیده و در همان روز هم مصرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی