در مورد انواع نهال انگور و نحوه‌­ی کاشت آن بیشتر بدانید

Grape-crimson-01

انگور از میوه‌­های محبوب فصل تابستان و پاییز است که به شکل­های مختلفی مثل غوره، آب­غوره، کشمش و آب‌انگو مصرف می­‌شود. ازآنجایی‌که این میوه در دمای معتدل رشد می­‌کند، مناطق گسترده‌ای از ایران که تابستان­های نه‌چندان گرم و زمستان­های نه‌چندان سرد دارند زیر کشت انواع مختلف انگور هستند. همان­طور که احتمالاً در بازار میوه­فروشی دیده‌­اید انگور­ها در شکل­ها و رنگ­های مختلفی وجود دارند و طعم آن­ها نیز متفاوت است؛ انگور­های سبز بی هسته حبه کوچک یا درشت، انگور­های درشت سیاه­، انگور­های قرمز و غیره. برای کاشت هر یک از آن­ها مراحل مختلفی طی شده و نحوه­ی کاشت و مراقبت از آن­ها متفاوت است. درخت انگور اگر در شرایط مناسب نگه­داری شود می­تواند ۵۰ الی ۱۰۰ سال بارور باشد و هرساله محصول زیادی نصیب باغدار کند.

آسان­ترین راه برای کاشت درخت انگور­ و یا احداث باغ تهیه­‌ی نهال درخت انگور سالم و بارور و نگه­داری از آن طبق دستورالعمل­‌های باغداراست. اگر در پی احداث باغ انگور هستید باید به نوع درخت آن، خاک مناسب برای کاشت و آب‌­و­هوای منطقه­ خود توجه کنید و بر اساس آن برای خرید نهال انگور و کاشت آن برنامه­‌ریزی کنید.

انواع نهال درخت انگور در ایران کدام‌اند و چگونه می­‌توان برای خرید نهال انگور اقدام کرد؟

  • انگور سیاه یاقوتی: این انگور از اولین گونه­‌هایی است که به بازار وارد می­‌شود. ابتدا به رنگ سبز است اما اگر نور کافی به آن برسد تا اواسط تابستان سیاه شده و برداشت می­‌شود. حبه­‌های درشت و دانه‌­دار بودن از ویژگی­های این نوع انگور است. مناسب مناطق گرمسیر است و میوه دهی خوبی دارد. همین‌الان می­‌توانید از طریق مجموعه شتاک اقدام به خرید نهال انگور سیاه کنید.
  • انگور موسکات: این انگور که بیشتر در مناطق گرم اروپا کاشته می­‌شود رنگ سبز و دانه‌های درشتی دارد. به آب زیادی احتیاج ندارد اما کمی دیر میوه می‌­دهد. هسته­دار است و در اواسط تابستان آماده‌­ی برداشت خواهد بود.
  • انگور بی‌­دانه‌­ی قرمز: شکل و طعم این انگور باعث شده که باغداران به کاشت این محصول علاقه­‌مند شوند و در پی صادرات آن نیز باشند­. رنگ قرمز، حبه­‌های کوچک، بی هسته، شیرین، مناسب برای کشمش و آب­میوه از مهم‌ترین ویژگی­های این نوع انگور است. انگور بی­‌دانه­‌ی قرمز در اواخر تابستان در مناطق معتدل برداشت می‌­شود.
  • انگور عسکری یا لعل حسینی: مناطق گسترده‌ای از استان فارس و برخی مناطق استان کرمان زیر کشت این نوع انگور است که در اوایل تابستان برداشت می­‌شود و در یخچال اکثر ایرانی­‌ها جای خود را بازکرده است. این رقم در صورت نگه­داری مناسب برداشت خیلی خوبی دارد و برای کشمش نیز استفاده می­‌شود. نیاز به داربست یا فنس ندارد و درخت کوتاه‌­قد و کوچکی دارد به همین دلیل در محوطه­‌های کوچک تعداد زیادی از این نوع درخت انگورمی­‌توان کاشت.
  • انگور شاهانی: این انگور از انواع انگور سیاه است که در شکل­‌های مختلف دانه پیکانی، دانه کوچک، پوست ضخیم و غیره به بازار عرضه می‌­شود. زمان برداشت آن در مرداد است و به شکل آب­غوره، آب‌میوه، تازه و کشمش مصرف می­‌شود.
  • انگور پرلت: این نوع انگور خوشه‌­های کوتاه و دانه‌­های سبزرنگ و کروی دارد، در اواسط و اواخر شهریور برداشت می­‌شود و حساسیت کمی به سرما دارد.
  • انگور رد گلوب: این انگور یکی از بهترین و محبوب­‌ترین انگورها در سراسر دنیاست که حبه­‌های درشت و پوست ضخیمی دارد، رنگ آن متمایل به صورتی­ است و در اواخر تابستان برداشت می­‌شود. این رقم نیاز به نور زیاد و داربست­های مقاوم دارد.
  • انگور کریمسون بی­دانه: این انگور به شکل تازه، آب‌غوره و کشمش مصرف می‌­شود. رنگ آن از صورتی تا قرمز تیره و زرشکی است. حبه­های آن به شکل بیضی و درشت هستند. این نوع انگور در مناطق معتدل رو به گرم کاشته می‌­شود و زمان برداشت آن اواسط مرداد است و دیررس به‌حساب می‌­آید. به دلیل مقاومتی که دارد در انبارها نگه­داری می­‌شود و درزمانی غیر از فصل خود نیز ممکن است به بازار عرضه شود. خرید نهال انگور کریمسون از طریق سایت ما امکان­پذیر است.

انگور یکی از متنوع­‌ترین میوه­‌های دنیا است که با پیوند زدن‌­های مختلف و در آزمایشگاه­های گیاهی در شکل‌های مختلف به بازار عرضه می‌­شود و مصارف متعددی دارد؛ اما حساسیت به سرما و نور ناکافی از مواردی است که باید در مورد این درخت رعایت شود. باغدارانی که سال­هاست در کار کشت انگور هستند غالباً از این کار راضی‌­اند و به دیگران نیز پیشنهاد می­‌کنند. برای خرید نهال انگور سالم می‌­توانید به فروشگاه ما سری بزنید و نهال انگور را با بهترین قیمت به شکل آنلاین تهیه کنید.

روش کاشت نهال انگور و نکات مهم آن

انگورها ممکن است به شکل درختان کوتاه‌قد بدون داربست یا به شکل خوشه‌­های آویزان روی داربست رشد کنند که بستگی به نوع و باغ موردنظر دارد؛ اما برای کاشت آن­ها بعضی مراحل یکسان وجود دارد که در زیر آن­ها را نام بردیم:

  1. ابتدا نوع انگور خود را با توجه به خاک و اقلیم منطقه­‌ی خود انتخاب کنید، برخی انگورها در مناطق گرم و آفتابی هم رشد می­‌کنند اما برخی دیگر نیاز به کمی سرما در بهار دارند. خاک را با شخم زدن و کرت سازی برای کاشت آماده کنید. بهتر است نهال‌­های یک­ساله را برای کاشت انتخاب کنید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود.
  2. قلمه­ یا نهال­ درخت انگور را آماده کنید و با فاصله‌های مناسب، در اواخر تابستان یا اوایل بهار بکارید؛ مطمئن شوید وسایلی که برای کاشت استفاده می­‌کنید تمیزند زیرا آلودگی­‌های کوچک ممکن است نهال انگور را از بین ببرد.
  3. اگر نیاز به ساخت دیوار یا داربست برای انگورها است آن را پیش از کاشت نهال انگور بسازید.
  4. نهال انگور نیاز به آب فراوان ندارد. پس از اولین آبیاری، نهال مقدار آب کم اما نزدیک به ریشه نیاز خواهد داشت.­ برای این­ کار سیستم آبیاری قطره‌­ای بسیار مناسب است.
  5. استفاده از آفت‌­زداها و سم­ها برای درخت انگور بستگی به منطقه­ و خاک شما دارد اما بعد از دوساله شدن نهال استفاده از برخی سم­های ضعیف به رشد بهتر نهال کمک می­‌کند.
  6. برای استفاده از کود باید از نوع خاک منطقه‌­ی خود باخبر باشید اما می‌­توانید در اواخر بهار کمی کود طبیعی پای نهال بریزید. برای ­استفاده بیشتر از کود می­توانید از مشاوران سایت ما کمک بگیرید.
  7. برداشت محصول انگور حداقل به یک تا سه سال زمان نیاز دارد و پس‌ازآن نیز باید با امتحان کردن محصول به‌دست‌آمده متوجه شوید که آیا محصول خوبی داشته‌اید یا نه؛ برخی از سال­‌ها ممکن است محصولات کم یا ناقص باشند پس نگران نباشید.

برای تهیه نهال انگور و کاشت آن نیاز به کمک دارید؟

شما در هر مرحله از کاشت درخت انگور که هستید، از صرفاً فکر کاشت آن تا رسیدگی به باغ می­توانید با ما مشورت کنید، مهندسان ما آماده‌­ی پاسخگویی به شما هستند. برای خرید نهال انگور نیز اصلاً نگران نباشید می­توانید بهترین و سالم‌ترین نهال­های انگور را در سایت ما تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی